Het logo voor management adviesbureau Edenbridgde Consultancy is gebaseerd op het beeldmerk van de naam, waarbij de beginletters zijn vormgegeven als een brug met spiegeling in het water. Niet alleen komt de brug voor in de naam van het bureau, maar ook in de activiteiten.

logo's

Voor mijn hobby parachutespringen heb ik dit logo ontworpen. Samen met mijn 2 springmaatjes gebruiken we dit als een soort teamlogo. "Feel like flying..." is ons motto dat tijdens onze opleiding is ontstaan.

Dit logo heb ik, tesamen met de layout voor een website, ontworpen voor de afdeling parachutespringen van de KNVvL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart). Hierin moest duidelijk zijn dat het om parachutespringen gaat, dat het een luchtsport is en dat het een Nederlandse organisatie is.

Het parachutespringen en de luchtsport komen terug in het blauwe, enigzins gestyleerde, beeldmerk van een parachutespringer met een rand van wolken erachter. De naam van de afdeling is in oranje letters weergeven, waarin het Nederlandse aspect terugkomt.

Swoopen is een disipline binnen het parachutespringen. Voor de organisatie van de Nederlandse en Europese wedstrijd Tour heb ik, naast een nieuw webdesign, een logo ontworpen. Het links getoonde logo is de versie voor de "Dutch Swooping Tour", wat terug te zien is aan de kleuren rood, wit en blauw. De parachutespringer trekt in zijn snelheid strepen over de tekst en eindigt zelf als een uitroepteken achter het logo.

Caroline Suits is een bedrijf dat onder andere pakken maakt voor het parachutespringen. Voor een onderdeel daarvan heb ik een nieuw logo ontworpen. De beginletters van de bedrijfsnaam vloeien als een soort beeldmerk in elkaar en de "poppetjes" laten de pakken in diverse disciplines van het parachutespringen zien.

Het paraforum wordt gebruikt om via internet allerlei informatie over parachutespringen uit te wisselen. Het linksstaande logo laat, naast de naam, ook zien dat het om een snelle, dynamische sport gaat. De zwarte gekromde streep symboliseerd de verplaatsingsrichting van de springer en vormt, tesamen met de vorm van de parachute, een ovaal, die het logo omkadert. Simpel, maar duidelijk.

vorige pagina

vorige pagina

Logo's zijn belangrijk voor de herkenbaarheid en bekendheid van een bedrijf of organisatie bij het publiek. Het consequent en duidelijke toepassen van een sterk en origineel logo is dus erg van belang. Hierbij moet in het oog gehouden worden, dat een logo past bij de uitstraling van de betreffende organisatie. Onder andere het toepassen van de juiste kleur, lettertypes en vormgeving speelt hierin een duidelijke rol.

Een ander punt van aandacht bij het ontwerpen van logo's is de manier waarop het in de praktijk wordt gebruikt. Als het alleen op internet wordt gebruikt of in full color prints, zijn er weinig beperkingen. Vaak dient echter ook rekening te worden gehouden met drukkosten of de beperkingen daarvan en het herkenbaar zijn van het logo na kopiëren. In dat geval zal daar bij de vormgeving van het logo rekening mee gehouden moeten worden. Een logo moet in alle gevallen nog steeds herkenbaar zijn!

Hieronder zijn een aantal logo's te zien die ik de afgelopen tijd gemaakt heb voor verschillende organisaties en met diverse doeleinden.

Logo voor het nieuwe duikteam DIP (Duiken Is Prachtig) uit IJmuiden.
Het logo heeft een los, maar krachtig uiterlijk gekregen, waarin de naam en de sport waar het om gaat duidelijk naar voren komen.

alternatieve logo's

Inzending voor een prijsvraag om een vernieuwd logo te ontwerpen voor para-chutespringer Martijn van Dam. De kleuren van het logo lagen al vast. De wens was een vlot, gestyleerd logo met een 'headdowner' (=vliegvorm in vrije val). De zon en de wolken symboliseren het in de lucht zijn, de streepjes de snelheid van de vrije val.

De initialen SWV zijn in dit ontwerp verwerkt tot een beeldmerk, welke onder andere gebruikt kan worden als watermerk of logo bij te publiceren foto's.

zie artikel uit de Sportparachutist
nr. 2 van 2008

Door de sportcommissie is besloten om voor de nationale selecties van parachute-springen eenduidige kleding aan te schaffen, zodat zij zich uniform kunnen presenteren tijdens trainingen en wedstrijden.
Gekozen is voor een combinatie van de logo's van de website parachute.nl en die van de NOC*NSF (parachutespringen is een olympische sport)

In het logo voor de European Association for Safety Parachutes komt duidelijk het europese karakter van de organisatie naar boven, d.m.v. een kaart van Europa en de kleuren blauw en geel. Omdat het hoofdzakelijk om reserveparachutes gaat, is in het logo alleen een parachute te zien.
Logo voor de wereldkampioenschappen CF (Canopy Formation) die september 2008 op Paracentrum Teuge zijn gehouden en waar een Eurpees record is versprongen met een 20-man diamondformatie.
Ontwerpstudie Skydive Stadtlohn